środa, 15 lipca 2020

Stara Kopalnia w Wałbrzychu

Stara Kopalnia w Wałbrzychu - Centrum Nauki i Sztuki

Podczas naszych wcześniejszych podróży kilka razy przejeżdżaliśmy przez Wałbrzych, jednak nigdy nie było okazji zatrzymać się na dłużej. W tym roku postanowiliśmy to zmienić i odwiedzić Starą Kopalnię w Wałbrzychu.

Kopalnia Julia Wałbrzych

Stara Kopalnia Wałbrzych - zwiedzanie

Stara Kopalnia - to obecnie zespół budynków, które pozostały po dawnej kopalni węgla kamiennego "Julia". Działała ona na terenie miasta do roku 1996, później niestety wydobycie węgla okazało się nieopłacalne ekonomicznie. Na szczęście dzięki staraniom wieku osób w 2014 roku po procesie rewitalizacji Stara Kopalnia ponownie została otwarta - w już troszkę innej roli. Stała się Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia 🙂👍. Oprócz zwiedzania z którego korzystają głównie turyści, miejsce to pełni funkcję Centrum Kultury miasta Wałbrzycha. Mieszkańcy i turyści mogą tu brać udział w koncertach, wystawach i innych formach rozrywki kulturalnych.

Co zobaczyć w Wałbrzychu?

Wałbrzych z dzieckiem

Dawna Kopalnia w Wałbrzychu to jedno z najstarszych takich miejsc na świecie. Jej początki sięgają XVIII wieku, a niektórzy twierdzą, że nawet jeszcze wcześniej. I przez ten czas, aż do wcześniej wspomnianego roku 1996 nieprzerwanie trwało wydobycie węgla. Jak na pewno się domyślacie cała gospodarka tego regionu była bardzo mocno powiązana z wydobyciem węgla. W szczytowym okresie w Wałbrzychu w górnictwie pracowało około 30000 górników, a drugie tyle w branżach ściśle powiązanych z węglem. W związku z tym lata 90 to była prawdziwa katastrofa dla tych ludzi i dla całego regionu. Na szczęście teraz już wszystko wygląda dużo lepiej, a cały region naprawdę pięknieje 🙂.

Dolny Śląsk z dzieckiem

Stara Kopalnia w Wałbrzychu - rodzinne miejsce

Jak pisaliśmy Wam wcześniej oprócz tradycyjnego zwiedzenia, Stara Kopalnia ma bardzo dużo do zaoferowania. My zaczęliśmy naszą przygodę z tym miejscem od warsztatów, czyli tego co dzieci lubią najbardziej. Zdecydowaliśmy się na warsztaty zdobnicze kalkomania. Zadaniem dzieci było przygotowanie swojego projektu, następnie wycięcie poszczególnych elementów z kalek. Wtedy trzeba było wszystko w odpowiedni sposób nałożyć na talerz i już gotowe. Wydaje się bardzo proste, ale zapewniamy Was, że taka praca wymaga dużo cierpliwości i dokładności. Teraz oczekujemy, aż nasze talerze zostaną wypalone w piecu i każdy z nas będzie mógł codziennie jeść na swoim własnoręcznie wykonanym talerzu 🙂. Nasz najmłodszy członek rodziny w czasie warsztatów tworzył swoje prace - malował samochody 🙂.

Stara Kopalnia warsztaty

Po zabawie i tworzeniu swoich kompozycji na warsztatach, udaliśmy się na zwiedzanie kopalni. Tu mamy dla Was pierwszą informację praktyczną - na zwiedzanie ruszamy z przewodnikiem zawsze o pełnej godzinie. Jak pisaliśmy już wcześniej na terenie kopalni pracowało bardzo duża liczba górników, a jakoś musieli przed pracą i po pracy się przebierać. I tak dochodzimy do łaźni łańcuszkowej. To właśnie tu górnicy przebierali się, a rzeczy były zawieszone nad głowami 🙂. Dalsza trasa prowadzi przez kolejne pomieszczenia w których zapoznamy się z podstawami wyposażenia górniczego - czyli co górnik zjeżdżający pod ziemię musiał mieć. Będą także mundury i to zarówno te galowe, jaki te noszone na co dzień. Nie wiem również, czy mieliście okazję widzieć kiedyś święto górników Barbórkę. I tam górnicy mają przy czapkach różne kolory piór - to wszystko ma swoje znaczenie, o czym dowiecie się podczas zwiedzania. Idąc dalej zobaczymy także windę, gdzie górnicy codziennie zjeżdżali do pracy, a także liczne tory po których jeździły wagoniki wypełnione węglem - to miejsce pokazuje jak ogromne musiało być wydobycie w tej kopalni. Dodamy także, że elektryczne maszyny wyciągowe są oryginalne i pochodzą z 1911 roku. Przejście koło takich ogromnych i dobrze zachowanych maszyn robi ogromne wrażenie. Idąc dalej trasą zwiedzania trafiamy do warsztatów, czyli miejsca, które w każdej kopalni znaleźć się musiało. To właśnie tutaj wszystkie urządzenia były konserwowane i naprawiane. Tak naprawdę żaden sprzęt w przypadku awarii nie wyjeżdżał z terenu kopalni, wszystko było robione na miejscu. Wszystkie maszyny, które tu zobaczymy robią ogromne wrażenie. Są to tokarki, frezarki, wiertarki - wszystko świetnie utrzymane. Kolejnym punktem naszego zwiedzania była wieża widokowa - ta obecna jest nowa i z kopalnią nie na wiele wspólnego, ale widok z niej jest przepiękny. Poza możliwością zobaczenia całego, ogromnego terenu kopalni z góry widzimy także Wałbrzych i okoliczne tereny. Na wieżę można wjechać windą, lub wejść schodami - oczywiście tylko z przewodnikiem. No i na sam koniec pozostała nam wyprawa pod ziemię. Tu oczywiście zobaczymy tylko i wyłącznie trasę dla turystów, ale i tak robi ona ogromne wrażenie. Pokazuje jak ciężka musiała być praca górnika w kopalniach na Dolnym Śląsku. A jeśli jesteście ciekawi skąd na naszych zdjęciach lisy i szczury w kopalni, to koniecznie musicie to miejsce odwiedzić i poznać ta historię 🙂.

Na trasie zwiedzania dzieci muszą bardzo uważnie słuchać ponieważ dostają specjalne karty i muszą odpowiedzieć na zadane pytania. Jeśli uda się znaleźć odpowiedź na wszystkie, to na koniec czeka na nich miła niespodzianka 🙂. A pytania wcale nie są takie proste 🙂. Samo zwiedzanie trwa około 100 minut, ale my nawet nie zorientowaliśmy się kiedy to minęło. Oczywiście już po zakończonym zwiedzaniu zdecydowanie polecamy spacer wśród odnowionych kopalnianych budynków i wśród starych maszyn górniczych. Także jeśli wybieracie się z dziećmi, tak jak my i będziecie brać udział w warsztatach jest to wycieczka na cały dzień, którą my Wam polecamy. Jest to obowiązkowy punkt zwiedzania na Dolnym Śląsku 👍.

Blog Atrakcyjne wakacje z dzieckiem

48 komentarzy:

1. Bardzo ciekawa fotorelacja :) Nigdy nie byłam w takim miejscu, na pewno też bym się świetnie bawila jak dzieciaki, które są zadowolone.

Odpowiedzi
    1. Szkoda, że do tego miejsca mi nie po drodze, bo to trochę daleko ode mnie, chyba że kiedyś gdzieś przejazdem będę :) lub zorganizuje właśnie tam specjalnie wyjazd o :)

2. na pewno świetnie bawiły się dzieciaki,

OdpowiedzUsuń
  3. Ale fajnie, że była możliwość takich warsztatów :)

Odpowiedzi
    1. Też bardzo mi się ta opcja podoba. Dobrze, że są takie miejsca w Polsce.

Usuń
  4. Byłam tam kiedyś, fajne i intrygujące miejsce :)

OdpowiedzUsuń
  5. Miejsce wydaje się super! Nasze dzieciaki byłyby zachwycone :)

6. Dzięki takim miejscom łatwiej zrozumieć, jak trudna jest praca górników. Jako Ślązaczka wiem o tym doskonale.

7. Dobrze, że takim miejscom nadaje się kolejny wymiar życia, przyznam, że chętnie tam zajrzę przy okazji turystycznych wojaży. :)

OdpowiedzUsuń
  8. Mojemu synkowi z pewnością spodobałoby się takie miejsce.

9. Z pewnością będę chciała kiedyś tam wpaść.

10. Fajnie że dzieci mogą bliżej poznać takie miejsca.

Odpowiedzi
    1. Ile stwarza się podczas takich odwiedzin tematów, które można ciekawie rozwinąć podczas wyjaśniania dzieciom.

11. Również muszę się tam kiedyś przejechać :D

12. Dzięki takim wycieczkom dzieci zdobywają niesamowitą wiedzę

13. Świetne miejsce na rodzinny wyjazd

14. W Wałbrzychu nie byłam jeszcze nigdy. Na pewno ciekawe miejsce. Może kiedyś będę miałą okazję.

OdpowiedzUsuń
  15. Byliśmy tam rok temu, wróciliśmy zachwyceni i na pewno za jakiś czas wrócimy. Wspaniałe miejsce:)

Odpowiedzi
    1. Zatem trzeba będzie, żebyśmy i my tam zawędrowali podczas wakacyjnych wojaży. :)

Usuń
  16. Niewiele jest turystycznych atrakcji w Wałbrzychu, ale na szczęście jest Stara Kopalnia mająca wiele do zaoferowania nie tylko dzieciom.

OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawe miejsce, chętnie bym je odwiedziła. Byłam kiedyś w Wałbrzychu, ale jakoś nie wiedziałam o tym miejscu, a szkoda, bo wygląda na bardzo ciekawe, szczególnie sama kopalnia ;)

18. My aktualnie nie zwiedzamy żadnych miejsc przez sytuację jaka jest, ale mam nadzieję że wszystko nadrobimy z nawiązką

19. Świetne miejsce, byłam, widziałam,zwiedzałam
    Mieszkam kilka kilometrów od Wałbrzycha.To moje rodzinne strony.
    Wspaniała turystyczna atrakcja, a już zabranie dzieciaków, to dla nich wielka frajda.
    Kopalnię warto odwiedzić!! Polecam również wszystkim.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

OdpowiedzUsuń
  20. Wspaniałe miejsce i bardzo ciekawa wycieczka. Znów muszę zapisać kolejną atrakcję do naszego kajecika.

21. Wałbrzych kojarzę, ale nigdy tam nie byłam. Fajne atrakcje i super zdjęcia.

Książki jak narkotyk

OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajne miejsce, miałam okazję być tam jeszcze przed tą naciąganą pandemią. Podobają mi się zdjęcia z podziemi. Pozdrawiam

23. Ekstra miejsce, szczególnie dla dzieci. Ja jak na razie odwiedziłam jedynie Wieliczkę i Bochnię ;D

24. bardzo ciekaw miejsce, nie sądziłam, że można połączyć kopalnię i sztukę, ale jak widać super sprawa :-)

OdpowiedzUsuń
  25. Stara kopalnia jako Centrum Nauki i Sztuki w Wałbrzychu - aż chce się tam jechać. To dobrze, że tego typu miejsca są odnawiane i że miasto ma szansę odżyć na nowo ....
    Podoba mi się, że oprócz zwiedzania starej kopani są też różnego rodzaju warsztaty. Dzieci na pewno nie będą się nudzić!

26. Świetne miejsce na rodzinny wyjazd. Super sprawa

OdpowiedzUsuń
  27. Już wysłałam link męzowi - myślę, że w weekend się tam wybierzemy. Wasza relacja jest bardzo zachęcająca :)

28. Ciekawe te kopalnie, coraz mniej ich pracuje i chyba wszystkie na muzea zostaną zamienione...

29. Niesamowicie klimatyczne miejsce, powiew histori pachnący solanką kopalną. Nawiązując do wagonika z ostatnia porcją weglu, to smutno mi się zrobiło, sytuacja w kraju z kopalniami jest gorzej niż tragiczna, niebawem "zielony ład" sprawi, ze Tyl;ko Polska zostanie się bez wegla z setkami zakazów i nakazów.

Odpowiedzi
    1. Świetna propozycja na spędzenie wolnego czasu i przyswojenie wiedzy! Takie wycieczki to doskonała nauka historii, techniki, przyrody i ogólnie życia! Idealnie gdyby każdy uczeń jak najczęściej miał możliwość poznawania nowych rzeczy przez takie osobiste doświadczanie świata.

Usuń
  30. ale mieliscie super wycieczke :) tez musze sie wybrac :)

OdpowiedzUsuń
  31. Jako kraj powinniśmy odchodzić już od konwencjonalnych metod pozyskiwania energii. Dlatego też kopalnie węgla powinny spełniać jedynie funkcje turystyczne, edukacyjne czy historyczne. OPodobnie, jak ta w Wałbrzychu �� �� �� ��

32. Takie miejsca wnoszą wiele radości :) ����

Kasia dem

33. Świetnie tam jest ❤🌳🍂🍁 kolejna wizyta w Wałbrzych i tam właśnie będę

34. Byłam kilka lat temu. Bardzo miło wspominam. Fajnie było obejrzeć zdjęcia na Waszym blogu ��

35. Super! Są i atrakcje dla starszych i dla dzieci 👌👏

OdpowiedzUsuń
  36. Z pozoru miejsce dla mnie malo ciekawe, ale po Twoim opisie zupełnie zmienilam zdanie i napewno mając okazję zajrzę.

37. Świetne miejsce. Na pewno kiedyś tam pojadę z rodziną 🌳🌿🥀

38. Kolejne fantastyczne miejsce wskakuje na listę ��❤��DAGA

39. Kolejne miejsce warte uwagi��☺️

40. Jak zwykle piękna i profesjonalna relacja,super że dzieci podczas zwiedzania skupiają swoją uwagę. Ciekawa jestem jakie były na koniec nagrody?
    Ika

41. Byłam tam, ale dawno dawno �� kak

42. Do kiedy można odwiedzać ten obiekt ?

43. Super klimat, kopalnia pokazana w bardzo ciekawy sposób ��️
    Teresa

Etykiety

#zamkizdzieckiem AMEET Atrakcje województwa dolnośląskiego Atrakcje województwa pomorskiego Babaryba Beskidy Blue Ocean Certyfikat Miejsca Przyjaznego Dzieciom Cieszyn Darłowo Dolnośląskie Dolny Śląsk Doświadczenia Drogeria Olmed Dźwirzyno Educarium Egmont Elbląg Energylandia Gdańsk Góry Góry Stołowe Góry Świętokrzyskie Greg Gry planszowe i inne HarperKids Hortulus Hotel Hotel Senator Hotel Zamek Ryn Jelenia Góra Kabum Karkonoski Park Narodowy Karpacz Kawa Kącik Malucha Klocki Kolejkowo Kolejkowo i miasto z Piernika Kolejkowo Wrocław Kołobrzeg konkursy Książka Książki Lego Łazienki Królewskie Magiczna symetria - Educarium Małopolska Mazowieckie Mazury Miasto z piernika Kolejkowo Wrocław miasto z piernika we Wrocławiu morze Muzeum Muzuem nad Bałtykiem nad morzem Nasza Księgarnia Nauka Nauka przez zabawę noclegi Nowy Wiśnicz Olmed apteka Opolskie Parki rozrywki Piatnik pod ziemią podkarpackie Podlasie Podróże Pojazdy Hydrauliczne Artyk pojazdy hydrauliczne KupZabawke polecane Polecane noclegi Polferries POLIN Pomorskie prezenty Programowanie Rebel Skalne Miasto Soke Srebrna Góra Strefa Dziecka Strefa Mamy Strefa Taty Śląsk śląskie Testowanie Trasy podziemne Tuban Tubi Jelly Wakacje z książką Wałbrzych Warmia Warmia Zamek w Lidzbarku Warmińskim Warszawa Wieliczka Wielkanoc Wielkopolska Wroc Wrocław Wydawnictwo Znak Zabawki Zachodniopomorskie Zamek Zamek Chojnik Zamek Kliczków Zamek w Rynie Zamek Wiśnicz zamki z dzieckiem Zdrowie zegarki zwiedzanie